...

Orthomoleculair Therapeut

Voedingsadviseur, Gezondheid & Werk, Chakra onderzoek

Sport, gewicht, levensstijl en voeding, zijn met elkaar verbonden. Wanneer je een actief leven hebt, vraag je heel wat van je lichaam. Dat kan ontzettend gezond zijn, maar dan heb je ook de bouw- en brandstoffen nodig om goed met die bewegingen om te gaan.



Steeds meer mensen zien het belang van bewegen. Zo kan het je meer energie geven, kan je beter slapen, kun je gewicht verliezen en presteren op je werk. Een belangrijk punt mag niet vergeten worden: Voeding en de stofwisseling. Achter het begrip stofwisseling schuilt niets anders dan het totaal van alle chemische processen die in ons lichaam plaatsvinden. In het algemeen wordt de stofwisseling in verband gebracht met een bepaalde snelheid: 'Hij heeft een snelle stofwisseling, zij heeft een langzame stofwisseling. De chemische processen in ons lichaam kunnen van hun snelheid variëren.

Spijs - Vertering


Beweging - cholesterol


Activeren van de stofwisseling

Wanneer je gebruik wilt maken van een snellere stofwisseling om ons lichaamsgewicht gunstig te beïnvloeden, moet je stofwisseling vertragend gedrag vermijden. Er zijn drie zinvolle manieren om de stofwisseling op een natuurlijke manier te stimuleren:

  • Spieropbouw (hypertrofie);
  • Lichamelijke inspanning;
  • Meer en/of vaker en gevarieerd eten

Een sporter die let op zijn gezondheid zal geen moment denken aan onverstandige activiteiten, zoals koffie of nicotinegebruik, energie stimulerende middelen en medicijnen die de stofwisseling versnellen.

Bijnier - uitputting


Lekkend - Slijmvlies


Opbouw van de spieren

Omdat spierweefsel actief wordt doorbloed, is de basisomzetting van zijn stofwisseling  sneller en hoger dan bijvoorbeeld die van vetweefsel. Een beetje meer aan spieren laat de stofwisselingsmotor al in de stationair-stand sneller draaien en het brandstofverbruik stijgen.  De volgorde van vetopslag wordt bepaald door genetische informatie, die in onze lichaamscellen is opgeslagen. Mannen krijgen, dat is erfelijk bepaald, eerder de zogenaamde appelvorm, dat wil zeggen dat overtollig vet zich vooral in de buikholte ophoopt. Vrouwen daarentegen zijn eerder peervormig, dat wil zeggen dat het overtollige vet zich in de onderbuik, op de heupen, de billen en de dijen bevindt. 


Opbouw spieren, afbraak van vet

Bij elke lichamelijke inspanning doet het stofwisseling activerende effect zich niet alleen tijdens de belastende fase gelden, maar ook nog enige tijd na afloop van de beweging en dus in rust stand. Hoe uitputtender de beweging was, hoe langer de versnelling in de stofwisseling aanhoudt – tot maximaal zes uur bij intensieve belasting.
De plaatsen die het laatst in omvang zijn toegenomen, worden het eerst weer slanker. Daar waar de eerste vetkussentjes ontstonden, wordt je het laatst weer slank. Daarbij doet het er absoluut niet toe of je vet door een speciale training, een dieet of een verandering in de eetgewoonten verliest. Het is door de verschillen in structuur van vet- en spiercellen evenmin mogelijk om een omzetting, dat wil zeggen een versteviging te bereiken. Wordt echter de doelstelling om vet af te bouwen ondersteund door de overschakeling op aangepaste voeding en veel beweging, dan valt inderdaad een stijging van de spiermassa in de algehele samenstelling van het lichaam vast te stellen.


Lekker tafelen in het weekend en doordeweeks veel minder eten, pas op!

Mensen die ertoe neigen gemakkelijk vet op te nemen, eten vaak helemaal niet zoveel. Integendeel: ze eten vaak dagenlang minder dan volgens hun berekende energiebehoefte zou mogen. Ze proberen vaak om de opname van calorieën te verlagen door minder vaak te eten. Kleinere of grotere overtredingen in het weekend of op een feestje worden door aangepaste maaltijden in de daaropvolgende week gecompenseerd – maar deze 'overtredingen' worden niet tenietgedaan door de dagen daarna minder te eten. De oorzaak is het 'opslagmechanisme' van de stofwisseling. Dit begint niet pas een aantal dagen na de voedselvermindering, maar al na een paar uur. Laat je bijvoorbeeld door jouw werk een hoofdmaaltijd vervallen, dan worden eerst alle energie verbruikende processen verminderd. Bij twee maaltijden per dag kan de gemiddelde stofwisselingssnelheid daarom duidelijk lager zijn dan bij vijf keer een energieopname met tussenpozen van twee tot drie uur. Houd er ook rekening mee dat de stofwisseling 's nachts langzamer werkt dan overdag.

Er is meer zuurstof nodig bij grote inspanningen

Grote inspanning is de verhouding door de bemoeilijkte zuurstoftoevoer vrijwel tegenovergesteld. Je hoort vaak dat een niet al te intensieve conditietraining na ongeveer een half uur effectief vet verbrandt. In werkelijkheid verandert de verhouding koolhydraten-vetten al vanaf het begin. De vetverbranding neemt bij gematigde belastingen voortdurend toe en na een half uur, heb je de meeste vetverbranding.
Een belangrijke factor bij een succesvolle gewichtsvermindering is het sporten en of bewegen. Bij het kiezen van een geschikte sport of bewegingsactiviteit rijst de vraag: betekent werken aan je conditie door te sporten of te bewegen ook vetverbranding? Ja en nee! Immers: vetverbranding hangt af van voldoende zuurstoftoevoer. Denk maar aan wat er met een brandende kaars gebeurt waarover een (leeg) glas wordt gezet. Juist, hij gaat uit. En met onze vetverbranding gebeurt bij een intensievere inspanning precies hetzelfde. Heel belangrijk is een goede zuurstoftoevoer met voldoende ijzerhoudende voeding. Anders kunnen er klachten ontstaan als haaruitval, problemen met de schildklier, angstige gevoelens, een algemene moeheid, bleke huid en een onregelmatige hartslag.

Bloed - armoede


Energie - emotie


Begeleiding bij het sporten, om blessures te voorkomen

Professionele begeleiding bij sport en beweging onderscheidt zich door persoonlijke aandacht. Voor iedereen is er een trainingsprogramma op maat. Zoals specifieke fitnessprogramma's voor de jeugd, sporters die tot het uiterste willen gaan, 50 plussers, mensen met medische problemen, lichamelijke of geestelijke beperkingen. Allerlei kwalen kan iemand die wil bewegen hinderen. Zoals rugpijn kan onschuldig lijken, maar ook heel pijnlijk, waardoor bewegen en of sporten ongezond of zelfs onveilig kan zijn. Een vragenlijst zou hier wellicht een uitkomst zijn en een trainingsschema op kan helpen om doelen te behalen.


De suikerverbranding, als voorbeeld gebruiken we hout, vraagt minder zuurstof en gaat daarom sneller dan de zuurstofintensieve vetverbranding, als voorbeeld gebruiken we steenkool, die pas goed werkt als het vuurtje al wat langer aan het branden is, de energieverbruiker voor de lange termijn.


De voeding
Niet iedereen beschikt over een passende voedingskennis naast het sporten en bewegen, eenvoudig is dat zeker niet en kennis van de juiste voeding is een van de factoren die bepalend zijn voor succesvol gewichtsverlies of spieropbouw: tenslotte zijn voeding en beweging twee niet te scheiden vrienden.


Beloften en de realiteit
Elk voorjaar is het weer zover: het vet van de winter is in al z'n glorie te zien. De tijd van de jurkjes, korte broeken en zwemkleding breekt aan. Juist in deze dagen zijn de verschillende aanbiedingen om snel gewicht te verliezen aanlokkelijk.

  • Begin eerst met het verminderen van de grotere hoeveelheden koolhydraten uit jouw maaltijden; begin met het verkleinen van porties aardappelen en neem zoete aardappel, zilvervliesrijst en volkorenpasta en de suikerhoudende dranken, vervang deze door meer eiwitten en koolhydraat arme groenten. 

Schrijf de veranderingen op in een dagboek, na een week of twee kijk je naar de overgebleven koolhydraten een paar dagen in je dagelijkse voeding. Je zult snel beseffen hoeveel koolhydraten je op een regelmatige basis hebt geconsumeerd. Ik kan je hiermee helpen.


Hoe schaden koolhydraten ons autonoom zenuwstelsel?

  • Het precieze mechanisme van hoe overmatige inname van koolhydraten resulteert in schade aan het autonome zenuwstelsel = ANS-systeem is niet volledig begrepen. Er zijn veel onderzoeken die aantonen dat gewichtsvermindering de medische aandoeningen verbetert die verband houden met insulineresistentie en insulineresistentie wordt veroorzaakt door overmatige inname van koolhydraten.
  • Zo kan een koolhydraat beperking veel fysieke symptomen van autonome stoornissen zoals frequentie van de urine, maagzuur, opgeblazen gevoel en duizeligheid voorkomen. 
  • Ook geloven mensen ten onrechte dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over het eten van te veel koolhydraten als ze regelmatig sporten. Ze zullen ze gewoon "verbranden". De toxiciteit van overmatige koolhydraten is niet te wijten aan de overmatige calorieën die ze kunnen leveren, maar meer vanwege het toxische effect.
  • Het denken dat sporten een van de toxische effecten van koolhydraten kan wegnemen, is vergelijkbaar met een alcoholist die denkt dat het drinken van een fles wodka onschadelijk is, omdat ze voldoende zullen bewegen om de calorieën in de wodka te verbranden. Meer sporten kan meer calorieën verbranden, maar heeft geen invloed op de mogelijke toxische aard van alcohol of koolhydraten.
Pre-diabetes


GER - GERD, maag


Bewegen Vetten en energie
Vetten worden algemeen verboden omdat het dikmakers zijn. En inderdaad levert een gram voedingsvet meer dan twee keer zoveel energie als dezelfde hoeveelheid suiker of eiwit. Alleen zijn vetten door hun hoge energiegehalte voor de mens bijzonder nuttig, want ze vormen in het onderhuidse vetweefsel van het lichaam een vrijwel onuitputtelijke energievoorraad, die kan worden aangesproken voor de winning van energie op de langere termijn.

Het vervoer van vet oplosbare vitamine en linolzuur
Naast het beschikbaar stellen van energie vervullen vetten nog andere vitale functies in het lichaam. Ze omgeven de organen met een beschermings- en isolatielaagje, ze vervoeren vitaminen die in vet oplosbaar zijn en zijn onderdeel van de biologische membranen in de celwanden. Ook al hoeft in ons land niemand bang te zijn voor een tekort aan vetzuren, toch is het belangrijk om te weten dat één bepaald vetzuur niet door het lichaam zelf kan worden gemaakt: dit linolzuur is voor het menselijk organisme van levensbelang. De dagelijkse behoefte aan linolzuur ligt tussen de tien en dertig gram. Het is te vinden in bijvoorbeeld plantaardige olie, noten en granen.


Pas op voor de verborgen vetten
Juist de dierlijke vetten zijn vaak niet herkenbaar met het blote oog, zoals in kaas, worst of vlees. Men noemt dit ook 'verborgen vetten'.


Water vet en eiwitten, het evenwicht tussen LDL, VLDL en HDL
De door de dunne darm opgenomen vetten zijn niet in wateroplosbaar. Daarom kunnen ze ook niet in het bloed op lossen, omdat dit voor meer dan negentig procent uit water bestaat. Vetten kunnen dus niet direct in het bloed worden getransporteerd; ze hebben een 'vervoermiddel nodig. Deze 'taxi' wordt gevormd uit eiwit en vetten, waarbij de eiwitelementen de in wateroplosbare dragers van de vetten vormen. De gevormde 'vetvervoerders' zijn verschillend van afmeting, hebben een verschillende dichtheid en oefenen uiteenlopende functies uit in het organisme. Er zijn grotere vet-eiwitdeeltjes met een geringere dichtheid, de zogeheten LDL (low density lipoproteins). Ze kunnen de vaten beschadigen, omdat ze cholesterol op de slagaderwand afzetten. Daardoor stijgt het risico op hart- en vaatziekten. De nog grotere veteiwitdeeltjes met een nog geringere dichtheid worden VLDL (very low density lipoproteins) genoemd. Ze zijn eveneens ongunstig voor de vaten, terwijl de kleine deeltjes met een hoge dichtheid, HDL (high density lipoproteins) genoemd, helpen om cholesterol uit het lichaam te verwijderen, omdat ze overtollig cholesterol uit de vaten opnemen en deze voor afbouw of uitscheiding naar de lever transporteren.

Cholesterol - cortisol


Bloed - vaten


De eiwitstoffen of proteïnen maken het grootste deel van alle organische verbindingen in het menselijk lichaam uit. De naam proteïne is afgeleid van het Griekse woord protos = de eerste. Proteïne wordt als eerste of belangrijkste stof aangeduid, omdat hij het basiselement van de cellen van alle levende wezens is. Of het nu spieren betreft, organen, botten, kraakbeen, bloed of huid, elke cel bevat eiwitstoffen. Ook de opbouw van enzymen en hormonen is alleen mogelijk met behulp van proteïnen. Proteïnen worden gevormd door planten. Het dierlijk organisme kan de opgenomen proteïne alleen in de basiselementen, de aminozuren, splitsen en weer zo samenstellen dat hij voldoet aan de eigen behoeften.

Eiwitten en proteïnen uit voeding


Het lichaam minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag nodig. Is het vochtverlies door warmte, lichamelijke inspanning enz. hoger, dan kan de behoefte oplopen tot wel tien liter per dag.

Het menselijk lichaam bestaat voor 58 procent uit water
Het lichaam als je beste dokter en hoe vers is het voedsel
Informatie over sportartikelen

Advies, begeleiding of onderzoek nodig, lees dan het volgende

  • Belangrijk is om te kijken, waar klachten vandaan komen, zoals ik in mijn verhaal al liet weten, de klachten kunnen ontstaan door teveel inname van koolhydraten, waardoor er allergische klachten op kunnen treden met een opname probleem van voedingsstoffen dan kan je als eerste de gratis indicatie test "lekkende slijmvliezen invullen Vul de test in en daarna is het mogelijk, om een anamnese en (vragenlijst) en een aantal indicatietesten in te vullen, zoals een pre-diabetes indicatietest, om een basis informatie aan te leggen, en om een beeld te krijgen van wat een arts als diagnose heeft gesteld, mits deze er is, wat heb jij al ontdekt en wat zie ik aan de informatie, die jij mij opstuurde. Vooraf is er altijd een gratis kennismakingsgesprek, in de vorm van een consult, waar je de eerste tips al krijgt om te starten. 
  • Als Orthomoleculair Therapeut & Voedingsdeskundige, werk ik met natuurlijke voedingsstoffen in voeding of supplement vorm, lees meer....
  • Een consult betaal je pas, na het toesturen van de anamnese en de indicatie testen en wanneer jij een akkoord hebt gegeven betreffende de kosten die ik met je overleg en waar ik heel open en transparant over zal zijn, na betaling, kan de begeleiding starten. Open volgende link, om te kijken hoe de begeleiding zal verlopen. 


Word sponsor, om Albican te steunen

Teksten schrijven kost tijd en geld en daarom bedacht ik sponsors in de vorm van een winkelgedeelte en bedrijf sponsoring, waardoor ik ruimte krijg voor onderzoek en mijn artikelen te schrijven, bezoek de winkel en Sponsors Albican

Info - Onderzoek
Prijslijst

 


Over Albican


Whatsapp Chat



E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn